Sprzedaż przedsiębiorstwa

Sprzedać firmę teraz czy jeszcze z tym zaczekać?

Co roku rozmawiamy z conajmniej kilkoma właścicielami firm, którzy mają problem z podjęciem decyzji, czy sprzedać firmę teraz, czy też lepiej z tym zaczekać i na razie ją dalej prowadzić. Jest to zrozumiałe - sprzedaż firmy, która generuje dochód, nie zawsze jest oczywistą decyzją. Tym bardziej, że wpłynie ona w istotnym stopniu na nasze dalsze życie.

W Fullerton zajmujemy się doradztwem w sprzedaży przedsiębiorstw, ale prawda jest taka, że w Twoim konkretnym przypadku sprzedaż firmy niekoniecznie jest najlepszą opcją.

W tym artykule rzetelnie i jasno przedstawimy zalety i wady każdej z tych opcji. Mamy nadzieję, że pomoże Ci to podjąć właściwą dla Ciebie decyzję. CZYTAJ

Ile jest warte moje przedsiębiorstwo?

Na to pytanie możemy odpowiedzieć po sporządzeniu jego wyceny. Istnieje kilka metod wyceny przedsiębiorstw (podstawowych metod jest pięć), z których dla rzetelnego oszacowania wartości przedsiębiorstwa powinno się zastosować conajmniej dwie. Metody te pozwalają na wycenę przedsiębiorstwa w zależności od jego dochodowości lub wartości majątku (metody majątkowe mają zwykle charakter pomocniczy). Dobór metod zależy od aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa, celu wyceny i dostępnych danych porównawczych.

Na to pytanie możemy też odpowiedzieć na wstępnym etapie bez sporządzania dokładnej wyceny, w oparciu o naszą wiedzę co do mnożników dochodu, stosowanych przez inwestorów jako podstawa wyceny w danej branży. Jednak będzie to odpowiedź bardzo przybliżona i niedokładna, gdyż nie będzie uwzględniała niektórych uwarunkowań i korekt dochodu, jakie uwzględnia się zwykle przy sporządzaniu formalnej wyceny.

Czy przy sprzedaży swojej spółki potrzebuję doradcy transakcyjnego? Jeśli tak, to dlaczego?

Teoretycznie można zdecydować się na samodzielne znalezienie inwestora dla własnej spółki i przeprowadzenie całego procesu samodzielnie, bez doradcy transakcyjnego. Podobnie jak teoretycznie można dokonać sprzedaży przedsiębiorstwa bez doradcy prawnego. Jednak w praktyce sprzedaż przedsiębiorstwa jest znacznie bardziej złożonym i trudnym procesem niż np. sprzedaż samochodu lub mieszkania, a i wartość takiej transakcji zwykle jest wielokrotnie większa - dlatego samodzielne prowadzenie takiego procesu oznacza jego mniejszą skuteczność, i - co znacznie ważniejsze - ponoszenie znacznie większego ryzyka. A konkretnie, wyspecjalizowany doradca transakcyjny ma doświadczenie i kompetencje, których nie posiada klient:

  • ma rozeznanie i osobiste kontakty wśród poważnych inwestorów, którzy mogą być zainteresowani inwestycją w daną spółkę;
  • wie, jak przeprowadzić cały proces sprzedaży spółki, przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części: jakie dokumenty dla inwestorów przygotować na poszczególnych etapach procesu, jak zadbać o poufność udostępniania danych, jak korzystnie przedstawić sprzedawaną spółkę czy przedsiębiorstwo, w jaki sposób prowadzić negocjacje z inwestorami, jak i kiedy podpisać z inwestorem tzw. Term Sheet (rodzaj listu intencyjnego zawierającego wstępne uzgodnienia stron co do przyszłej transakcji) jak konstruować strukturę transakcji, etc.
  • wie, jak wycenić przedsiębiorstwo oraz jakie metody i wskaźniki wyceny spółek z danej branży stosują inwestorzy.
  • wie, jak zorganizować i przeprowadzić proces due diligence (wszechstronne badanie sprzedawanego podmiotu przez inwestora i jego doradców) oraz czynnie uczestniczy w tym procesie (np. udzielając wyjaśnień zespołowi inwestora prowadzącemu due diligence).
  • Ponadto doradca transakcyjny strony sprzedającej odciąża swojego klienta w zakresie obsługi i koordynacji całego procesu, wykonując zasadniczą część prac: opracowując dokumenty i memorandum informacyjne, prowadząc bieżące kontakty z inwestorami, nadzorując kompletowanie dokumentów przez odpowiednie służby (np. księgowość).

    Jaki jest koszt waszych usług?

    To zależy od rodzaju projektu doradczego, który realizujemy dla klienta. Na przykład wynagrodzenie za wycenę przedsiębiorstwa (spółki) to kwota określona ryczałtowo. Jej wielkość zależy od stopnia złożoności działalności przedsiębiorstwa oraz od zastosowanych metod wyceny.

    Z kolei doradztwo w sprzedaży przedsiębiorstwa to złożony kompleksowy proces, trwający conajmniej kilka miesięcy, a czasem dłużej. W takich przypadkach nasze wynagrodzenie jest złożone z opłaty ryczałtowej za wstępne prace przygotowawcze, a w dalszym okresie prowizja za sukces, obliczana jako procent od wartości transakcji (w zalezności od spodzieanej wartości transakcji oraz innych czynników wynosząca zwykle pomiędzy 1,5% a 3,9%), wypłacana niekiedy w transzach, po osiągnięciu z góry określonych kluczowych etapów w procesie (tzw. kamieni milowych).

    Przy niektórych projektach umawiamy się z klientem na stawkę godzinową lub dzienną - np. w przypadku warsztatów strategicznych, podczas których wspólnie z zarządem pracujemy nad nową strategią przedsiębiortwa. Ponieważ trudno jest z góry przewidzieć, ile czasu zajmie nam i zarządowi wypracowanie jakościowej strategii, co do której wszyscy się zgadzają i są przekonani do jej realizacji, mając jednocześnie klarowną wizję celu i sposobu jego osiągnięcia, rozliczenie według czasu konsultacji zapewnia niezbędną elastyczność, pozwalającą obu stronom skupić się na celu, a nie na ograniczeniach budżetowych.